چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب اخبار صنعت
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 2042

صنعت پلاسیتک در هفته ای که گذشت - 4

یک هفته خبر داغ | اثرات خروج آمریکا از برجام روی صنعت

یک هفته خبر داغ | اثرات خروج آمریکا از برجام روی صنعت
رییس جمهور آمریکا به قدری برای اعلام خروج کشورش از توافق هسته ای 5+1 عجله داشت که 4 روز زودتر از زمان اعلام شده، سه شنبه شب با ناقص خواندن برجام اعلام کرد، ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.

به گزارش ویکی پلاست، همین پیش بینی قریب به یقین خروج آمریکا از برجام را بسیاری کارشناسان، به عنوان یکی از علل مشکلات اخیر اقتصاد و بازار ایران می دانند. نگاهی به سنجه های اقتصادی مثل قیمت دلار، قیمت طلا و سکه و شاخص کل بازار سهام طی چند ماه گذشته نشان می دهد بازار به استقبال این رخداد رفته بود.

دلار که ابتدای دی ماه 1396، به قیمت 4190 تومان به فروش می رسید در کمتر از 5 ماه ماه (در بازار غیررسمی) از 6 هزار تومان هم بالاتر رفته است.

پس از تک نرخی شدن دلار با قیمت 4200 تومان و اعلام قاچاق هر نوع خرید و فروش دلار غیر از بانک ها، تقاضای لجام گسیخته خرید دلار به سمت سکه میل پیدا کرد. سکه در ابتدای دی ماه 1396 به قیمت 1 میلیون 360 هزار تومان به فروش می رسید، در لحظه نگارش این گزارش از 2 میلیون و 100 هزار تومان بالاتر رفته و بیش از 740 هزار تومان افزایش را در کمتر از 5 ماه تجربه کرده است. دولت برای مدیریت بازار سکه دست به پیش فروش در بازه های زمانی یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله و دوساله زد، اما به قدری تقاضا در این بازار زیاد شد که رفته رفته پیش فروش ها از یک ماهه، بعد سه ماهه، بعد شش ماهه تعطیل شد تا اینکه نهایتا دولت در هفته گذشته اعلام کرد کلا پیش فروش سکه متوقف شد.

طی همین بازه زمانی یعنی ابتدای دی ماه 1396 شاخص کل سهام بورس اوراق بهادار تهران، 96 هزار و 816 بود، در حالی که روز گذشته یعنی چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1397، شاخص کل بورس 93 هزار و 746 بود، یعنی بیش از 3 هزار واحد سقوط.

تأثیر این شاخص ها روی صنعت پلاستیک نیز گریز ناپذیر بود و قیمت مواد اولیه محصولات پتروشیمی که تا قبل از تک نرخی شدن ارز در فروردین امسال با میانگین قیمت یک هفته قبل بازار آزاد محاسبه می شد، رشدی افسارگسیخته پیدا کرد. اما در فروردین 97 و بعد از تصمیم دولت برای تک نرخی کردن نرخ دلار و مهار آشفتگی بازار، قیمت دلار، 4200 تومان اعلام و قیمت های پایه محصولات پتروشیمی هم با همین عدد محاسبه و بعد از 22 فروردین، در دفعات مختلف قیمت گذاری، این عدد به عنوان نرخ پایه محاسبه در قیمت های جدید محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شد.

افزایش قمیت مواد اولیه در بازار آزاد، فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد کرد، بسیاری از واحدها امکان انجام تعهدات خود را پیدا نکردند، واحدهای زیادی تا مشخص شدن و ثبات نرخ ارز، دستگاه ها را خاموش کردند و حتی برخی دست به تعطیلی زدند. تنها واحدهایی با قوت و طی چند شیفت کاری مشغول فعالیت هستند که یا بازار صادراتی دارند و یا بازار مطمئنی در داخل کشور برای خود ایجاد کرده اند.

قیمت مواد اولیه پتروشیمی بعد از تک نرخی شدن، سقوط چشمگیری داشت ولی این بازار هم وقوع یک حادثه مهم را حس کرده بود و انتظارش را می کشید. قیمت مواد اولیه هر چند قیمت های پایه در سطح قابل قبولی هستند اما به دلیل بالا رفتن تقاضا، افزایش پروانه های صادر شده توسط وزارت صنعت، عرضه های پایین پتروشیمی ها و صادرات مواد اولیه، چندان حال و روز خوشی ندارد.

سه شنبه شب این هفته، آمریکا از برجام خارج شد. کشورهای غربی همچنان مدافع برجام هستند و هم اکنون به جز بحرین و اسرائیل و عربستان، کشور دیگری از خروج امریکا، حمایت نکرده اند. در مقابل کشورهای زیادی طرف ایران را دارند و طی چند روز آینده، مذاکرات دیگری برای حضور ایران در برجام با حضور این شرکت ها انجام خواهد گرفت که تأثیر زیادی بر آینده اقتصاد کشور خواهند گذاشت. بانک مرکزی تلاش دارد تا به بازار این اطمینان را بدهد خروج آمریکا از برجام تأثیری در تأمین ارز نخواهد داشت و باید منتظر بود و دید آیا سامانه نیما موفق به عملی کردن وعده های رییس کل بانک مرکزی را خواهد داشت یا خیر.

آنچه در ادامه می خوانید، مهم ترین رویدادهای صنعت پلاستیک در هفته گذشته (بین 15 تا 20 اردیبهشت ماه 1397) است. با ضربه زدن روی هر تیتر می توانید شرح کامل آن خبر را در ویکی پلاست بخوانید.


شنبه
شفافیت صنعت پتروشیمی با ارز تک‌نرخی
سقف رقابت فرو می‌ریزد؟/ بررسی لابی‌ها و نتیجه نهایی
عملکرد صنعت پلاستیک در سال 2017 و چشم انداز سال 2018

یکشنبه
یک رکورد دیگر در بازار پلیمرها
تغییرات هفتگی قیمت های جهانی + پیش بینی قیمت های جدید پایه
چک‌های غیرصیادی از شهریور پذیرش نمی‌شود / جزئیات کامل چک جدید صیاد
اعلام قیمت پایه مواد اولیه پلیمری تا 23 اردیبهشت ماه 1397+ دانلود قیمت ها

دوشنبه
نامه‌نگاری اتاق تهران با سازمان تامین‌اجتماعی
نصاب معاملات سال ۹۷ چقدر است؟/سقف مستهلک کردن دارایی ها
صنایع قربانی عرضه قطره چکانی پتروشیمی ها
لشکرکشی ترک‌ها به بازار ایران
سامانه نیما چقدر در یکپارچه سازی نظام ارزی موثر است؟
به یادگیری کودکان روستایی و عشایری کمک کنیم

سه شنبه
لشکری: عرضه ها قطره چکانی است/ محتشمی پور: قطره چکانی بی معنی است
تحلیل قیمت های جدید/ دو رفتار قیمتی پلیمرها
مزایا و معایب ممنوعیت ورود کالا بدون ثبت‌سفارش به مناطق آزاد
تعیین سقف 80 تنی برای خرید پلی استایرن 7240
استقرار گمرک در همه مناطق آزاد تا پایان ۹۷ / سازوکار جدید تخصیص ارز در مناطق آزاد اعلام شد
شرایط بخشش معوقات بانکی تولیدکنندگان اعلام شد
۱۰ گروهی که در تهیه ارز مشکل دارند
مجمع عمومی انجمن ظروف یکبار مصرف برای انتخاب هیات مدیره و بازرس برگزار می شود
در بورس کالای سه شنبه چه گذشت؟ رخدادهای مهم بازار کدام بودند؟

چهارشنبه
عقب‌نشینی معامله‌گران در تالار نقره‌ای
پتروشیمی اروند حساب جدید معرفی می کند

یادآوری می شود هر روز می توانید از «صفحه قیمت مواد اولیه» ویکی پلاست، نسبت به اطلاع از آخرین قیمت های گریدهای پلیمری اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟